Nieuw boek: SEAFORT LEES EN FOTOBOEK TEGELIJK

Juist voordat we op een korte vakantie zouden gaan viel een pakketje op de mat. Een korte blik leverde de conclusie op dat het boek, me toegestuurd door de uitgeverij Artdata uit Engeland, een must was om mee te nemen in de koffer naar onze vakantiebestemming. Niet alleen om het boek, genaamd �Seafort� door Stephen Turner, te lezen maar vooral keer op keer te bekijken. �Seafort� vertelt Stephen in de vorm van een dagboek en laat hij ons in prachtige foto�s zien wat hij in vijf weken meemaakte tijdens een eenzaam verblijf op Searchlight Tower, een van de torens van Shivering Sands gelegen voor de kust van Kent � in de Theems Monding. Zoals bekend werden de torens in opdracht van de Britse Overheid in de Tweede Wereldoorlog gebouwd om vandaar de vijandelijke vliegtuigen te kunnen onderscheppen. Tot diep in de jaren vijftig werd het bezet door troepen van de Britse overheid. In 1964 was het echter het onderkomen van een radiostation Radio Sutch, gevolgd door Radio City. Zogenaamde zeezenders, die vaak ten onrechte in de categorie �piraten� werden gekwalificeerd.

Stephen Turner had in de afgelopen decennia al vaker de Teemsmonding gefrequenteerd met als doel te werken aan het maken van artistieke fotoreportages. Dit keer, in augustus en september 2006, was het doel te komen tot een fotoserie genomen vanaf het fort. Hiervoor trok hij zich vijf weken lang terug op de toren, voorzien van het nodige voedsel, eenvoudig comfort en een tent om in te kunnen slapen. Het enige contact dat hij dagelijks met het vaste land had was een korte radioverbinding met de hulptroepen.

Het boek geeft een prachtige impressie, via verhaal en foto�s, op vooral het binnenste van de toren, waarop Stephen al die tijd verbleef. Oude apparatuur vanuit de tijd van de oorlog, prachtige foto�s, genomen door kleine gaatjes, ontstaan door verval van de wanden van het fort. Verder foto�s van pin ups geprikt op wanden binnen het verblijf, dode vogels die helaas nooit verder kwamen dan het fort, maar ook opzienbarend kruiden plantjes en een verzoek tot het draaien van de laarzen van Nancy Sinatra en veel veel meer.

Ik heb altijd ontzettende bewondering gehad voor de mensen die geleefd en gewerkt hebben op de diverse �forten� in de monding van de Teems. De meeste van hen leefden in groepsverband gedurende een langere periode. Stephen Turner werd door hulptroepen naar het fort gebracht en geheel alleen achtergelaten. Het enige contact was een kort radiocontact per dag. Geheel op jezelf zo�n langere periode door te brengen geeft je, zowel positief als negatief, het menselijk bestaan te beschouwen � hetgeen Turner uitgebreid beschrijft in zijn dagboek. Het resultaat is verbluffend mooi ge�llustreerd met prachtige foto�s. Hierdoor is het boek niet alleen interessant voor de liefhebber van fotografie, maar zeker ook voor diegene die de geschiedenis van de forten en/of de zeezenders vanaf de forten heeft gevolgd.

Naast het door Stephen Turner geschreven dagboek en de foto�s bevat Seafort een transcriptie van een conversatie, die Turner had met Rachel Lichtenstein, maar ook een interessant verhaal �Boulevard Solitude� door Ian Hunt. In het boek wordt de lezer ook bijgespijkerd of the historie en de bouw van de forten. Zo leerde ik dat er tijdens het verblijf in de Tweede Wereld Oorlog er helemaal geen sprake was van radioverbindingen. Nee, de telefoon was het enige contact, verbonden via een mijlen lange kabel met het vaste land.

Interessant in het boek zijn ook de foto�s die zijn genomen via de webcam en op die manier kan ook een impressie verkregen worden van hoe Stephen Turner zich �levende� hield aan boord van het fort.

Het boek �Seafort� door Stephen Turner bevat 96 pagina�s en 70 illustraties in kleur. Het catalogus nummer, om het boek te bestellen, is 14705. De prijs is 12,95 Pond en te bestellen via www.artdata.co.uk

Het boek wordt gepubliceerd door Seafort Project. Op hun internetsite is alvast een indruk te krijgen van het werk van Turner: www.seafort.org

HANS KNOT